Er Smiley-systemet hensigtsmæssigt?

Hver gang jeg køber færdiglavet mad, sørger jeg for at se Fødevarestyrelsens smiley-srapport for virksomheden. Men selvom smileysystemet er særdeles enkelt og nemt at forstå, så viser smiley’en ikke altid hvad forbrugerne rent faktisk har interesse i: Om fødevarerne behandles korrekt.

Man er nødt til at nærlæse rapporten for at kunne se om en utilfreds smiley er udstedt fordi virksomheden virksomheden fx ikke kan udfylde et papir korrekt, eller om det rent faktisk er fordi forbrugernes sarte maver er bragt i fare. Man burde adskille de formelle krav fra de hygiejniske, så forbrugerne hurtigt kunne se at en given virksomhed behandlede fødevarerne ordentligt.
For de fleste forbrugeres vedkommende tror jeg det er underordnet om virksomhederne har papirerne 100% i orden.

2 thoughts on “Er Smiley-systemet hensigtsmæssigt?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *