Sådan gør du: Facebook for politikere

Vælgerne kan ikke tale til den lygtepæl, hvor valgplakaterne hænger. Til gengæld kan vælgerne kommunikere direkte med politikerne via Facebook.

De sociale medier har potentiale til at spille en stor rolle ved fremtidige valg. Det er dog vigtigt, at man tænker dem som dialogmedier, og ikke blot reklamesøjler.

Selvom langt de fleste nuværende folketingspolitikere bruger Facebook, er der mange spirende kandidater og lokalpolitikere, der halter bagefter.

Adskil privatliv og offentlig person

Vision 4/2010 (Forside)

Vision 4/2010 (Forside)

Mange politikere bruger deres private Facebook-profil til både private venner, fjerne bekendte og andre politisk interesserede. Andre har oprettet en gruppe, med en titel a’la ”Støt mig i min valgkamp”. Men det er slet ikke meningen. Facebook har endda for kort tid siden ophævet muligheden for at danne de velkendte grupper.

Der er også talrige historier på politikere, der har fået fingrene i klemme, fordi de med deres private profil har erklæret venskab med personer fra ekstreme miljøer.Ved at oprette en Facebook-fanside er man ude over det problem.Her taler man ikke om venner, men fans.

Janteloven spiller dog stadig ind. Det er mere naturligt for en amerikaner at klikke Like ved en politiker, end det er for en dansker at klikke Synes godt om. Ikke desto mindre ser denne holdning til at være i skred hos danskerne, fordi Facebook har valgt, at man skal kunne synes godt om alt mellem himmel og jord.

Kom i dialog med dine følgere

Vision 4/2010 (Side 9)

Vision 4/2010 (Side 9)

At have en Facebook-fanside, hvor kun partisoldaterne følger dig, er nytteløst.Fokuser i stedet på tvivlerne. Det er selvfølgelig dejligt at få opbakning , men hele idéen i at bruge Facebook som kommunikationskanal er at komme i dialog med sine følgere. Man skal bruge sin profil til at overbevise tvivlerne.

Det er ikke interessant for potentielle vælgere, hvornår man har fodret sin kat. Vælgerne er interesserede i en politiker på grund af politikken. Det handler om at diskutere med vælgerne. Derfor skal man slutte sine indlæg med spørgsmål såsom ”Hvad synes du?”.
Når man opfordrer til dialog, skal man også huske at tage del i den – derfor skal man jævnligt besvare følgernes kommentarer.

Hvis man får stillet et kritisk spørgsmål på et vælgermøde, handler det om at komme med et velargumenteret svar. Det samme gælder på Facebook. Tilmed kan andre også se svaret efterfølgende.

Er tiden knap?

Man kan sagtens samle en redaktion, som besvarer henvendelser på siden, hvis man ikke selv har tiden. Mange bruger ghostwriters til at opdatere deres Facebook-fansider. Det er der heller ikke noget galt i, så længe man er ærlig omkring det, og gør opmærksom på, hvad redaktionen skriver.

Mange politikere glemmer også deres onlinekommunikation, når et valg endeligt er overstået. Det er vigtigt at holde sig løbende i dialog med sine vælgere, også efter man er blevet valgt.

Slutteligt skal man huske, at intet valg er foreløbigt vundet alene ved at bruge Facebook – men vælgernes interesse for onlinedebat ser ud til at være stigende, og derfor er det vigtigt at udnytte Facebook og andre de sociale medier.

Bragt i CEVEA Vision 4/2010 (side 9).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *